Forum voor Triumph motoren

FacebookIndexKalenderFAQRegistrerenInloggen
Welkom op Triumph Vlaanderen Forum

Deel | 

Hoe ga ik lekker door de bocht???

Ga naar beneden 
AuteurBericht
CV
Vintage
Vintage

Aantal berichten : 4468

BerichtOnderwerp: Hoe ga ik lekker door de bocht???   wo 02 jun 2010, 13:11

Bocht-technieken voor zij die het graag wat sportiever doen?
Terug naar boven Ga naar beneden
NEMO
Veteran
Veteran

Aantal berichten : 1130
Leeftijd : 31

BerichtOnderwerp: Re: Hoe ga ik lekker door de bocht???   wo 02 jun 2010, 17:38

het rijden van bochten.

Je kunt je hele leven bezig blijven met dat te perfectioneren, en de echte perfectie zul je nooit bereiken, omdat je je leven lang kunt blijven leren.

Wat voor fouten worden er gemaakt, en hoe komt dat? Wat kun je er aan doen? Welke lijnen kun je kiezen door de bocht, en hoe zorg je ervoor dat je de bocht ook zo rijdt?

Wanneer rem je af en hoe zorg je ervoor dat je de juiste snelheid hebt? Wat is de juiste snelheid voor een bocht?

Hoe corrigeer je als je toevallig toch te enthousiast de bocht in stuift, of een onverwachte ontmoeting hebt?

Lezen over bochtenrijden is niet voldoende: je kunt je bochten alleen verbeteren door te oefenen, te oefenen en te oefenen. Hier tips over hoe je dat aanpakt.

In de flow...

Soms heb je dat, dat alles perfect lijkt te gaan. Zonder dat je je ervan bewust bent kies je al de ideale lijn, voel je instinctief van elke bocht hoe die zal lopen, en rij je er in de juiste versnelling en snelheid doorheen zonder dat je achteraf denkt dat het harder had gekund, en krijg je nergens de vervelende gedachte dat je te hard gaat voor de bocht.

Bewust oefenen

Dat gebeurt vreemd genoeg het gemakkelijkst wanneer je af en toe juist ook probeert je heel bewust te zijn van alles wat je doet om een bocht mooi te rijden.

Bij het rijden van een bocht is alles van belang: hoe je door de bocht kijkt, hoe je je lijn bepaalt, hoe je inkantelt, hoe je houding is, hoe je gasgeeft en hoe je schakelt, hoe je van te voren remt, en soms zelfs hoe je in de bocht zelf remt of uit moet wijken.

Met daarover lezen ben je er natuurlijk niet: het is en blijft een kwestie van oefenen, en leren voelen hoe het gaat.

Maar er over lezen kan wel helpen...

Verreweg het belangrijkste bij het rijden van bochten is, uiteraard, zoals altijd bij motorrijden eigenlijk, het kijken.

De bocht inschatten

Je moet bochten gaan leren inschatten, zodat je vlak voor een onbekende bocht in de goeie versnelling zit, en de juiste snelheid hebt.

Door ver vooruit te kijken kun je vaak al bochten in de verte zien liggen, en aan bomen of lantarenpalen kun je vaak het verloop zien, zelfs al zie je het wegdek niet.

Het bochten inschatten wordt beter met de ervaring, uiteraard, maar om dat proces goed te laten verlopen is het altijd handig om elke keer als het inschatten fout liep te bedenken of er aanwijzingen waren die je op had kunnen merken.

Ver kijken tijdens de bocht

In de bocht zelf is het belangrijk te kijken waar je naar toe wilt, als altijd (en dus *niet naar die ene boom te kijken, maar de lijn te bekijken die je wilt volgen). *Ver* kijken, altijd.

Rijden in de buitenbocht

Je begint de bocht (kantelt in) waar hij begint, zoveel mogelijk aan de buitenkant van de bocht, waarbij je ervoor zorgt dat je indien nodig voldoende hebt afgeremd en hebt teruggeschakeld.

Het gas heb je er dan al op. Je kantelt de motor in en blijft aan de buitenkant van de bocht.

Dan kom je terecht bij een punt van waaruit je, vanaf de buitenkant waar je nog steeds rijdt, in één lijn door kunt rijden via de binnenkant van de bocht naar de buitenkant van de rijstrook. Daarvoor moet je nogmaals inkantelen, en nu accelereer je er uit, via de binnenkant van de bocht weer naar buiten.

Op deze manier hou je dus steeds veel zicht.

Hier een filmpje uit de praktijk, waar niet alles perfect gaat, maar waarin mooi te zien is hoe het er uitziet als je "aan de buitenkant begint".
Vooral illustratief is het verschil in plaats op de weg met de motorrijder die wordt ingehaald.

Daar kun je ook zien dat je in zo'n geval om de voorligger heen kunt kijken, en daardoor eerder weet wanneer je in kunt halen.
NEMO
Veteran
Veteran

BerichtOnderwerp: Re: Hoe ga ik lekker door de bocht???   wo 02 jun 2010, 17:41

Verraderlijk

Bochten zijn niet altijd even goed in te schatten van te voren. Een vervelend soort bocht is de knijpende bocht. Zo'n bocht begint ruimer dan hij eindigt.

Soms staan er waarschuwingsborden die je daar van te voren op attenderen, zoals op deze foto. Helaas is dat lang niet altijd het geval.

Knijpende bochten zijn vooral zo verraderlijk omdat je vaak te laat merkt dat ze knijpen, waardoor het lastig is er iets aan te doen.

Verdwijnpunt

Wanneer je eenmaal in de bocht zit, kun je langer van te voren zien dat de bocht gaat knijpen, wanneer je op het zogenaamde "verdwijnpunt" let.

Het gaat om het punt waar de buitenbocht en de binnenbocht in één punt lijken samen te komen.

Wanneer dat verdwijnpunt steeds verder weg komt te liggen zit je goed: dan wordt de bocht wijder.

Maar als je het verdwijnpunt dichterbij ziet komen gaat de bocht voor je knijpen. Je hebt dan de tijd nog om je snelheid te verlagen met je achterrem, of om dieper in te kantelen.

Oeps, niet gezien

Maar wat doe je wanneer je vergeten bent op het verdwijnpunt te letten en je wordt verrast door een knijpende bocht?

* Duw de motor met je buitenknie extra naar binnen. Extra inkantelen door nogmaals tegen het binnenste stuuruiteinde te duwen is uiteraard ook mogelijk, maar vaak heb je daar een psychologische blokkade als je jezelf plotseling in de situatie bevindt dat je de bocht te ruim neemt. Duwen met je knie werkt dan veel beter.
* Daarbij kun je de achterrem licht gebruiken. Je snelheid wordt dan niet alleen iets verminderd, maar je motor zal dan de neiging hebben als het ware een stukje om het achterwiel te draaien, zodat je verder de bocht inrijdt. Precies wat nodig is dus. Let wel op dat je niet van schrik de achterrem hard intrapt!

In principe rij je eigenlijk altijd zo dat je nog ruimte over hebt om extra in te kantelen: je rijdt tenslotte nooit helemaal op het randje.
NEMO
Veteran
Veteran

BerichtOnderwerp: Re: Hoe ga ik lekker door de bocht???   wo 02 jun 2010, 17:44

In de bocht op het gas

Je moet ervoor zorgen dat je gedurende de hele bocht gas kunt blijven geven.

Wanneer de motor wordt aangedreven (dus wanneer je gasgeeft en je niet de koppeling hebt ingeknepen) is hij veel stabieler. Wanneer je de koppeling inknijpt valt de motor naar binnen.

Gedurende het eerste stuk van de bocht, het stuk waarin je aan de buitenkant blijft, geef je dus rustig gas.

Met extra gas er uit

Wanneer je op het punt bent dat je verder kunt inkantelen, op het punt van waaruit je in een rechte lijn de bocht uit kunt rijden, geef je, bij dat inkantelen, extra gas.

Van hieruit kun je de bocht uit accelereren. Het accelereren zorgt ervoor dat de motor weer rechtovereind komt, wat je nodig hebt om hem die rechte lijn te laten beschrijven.
NEMO
Veteran
Veteran

BerichtOnderwerp: Re: Hoe ga ik lekker door de bocht???   wo 02 jun 2010, 17:45

Langzaam in, snel uit

Het is heel eenvoudig met bochten: langzaam er in, snel er uit.

Probeer je aandacht te laten gaan naar de lijn die je volgt, naar het op het gas houden, en naar het inkantelen en er uit accelereren.

De snelheid komt dan als vanzelf.

Wanneer je je op je snelheid gaat concentreren ga je over het algemeen veel minder snel ;-)

Wat is de juiste snelheid? Daar is maar één antwoord op: de snelheid waarbij jij je comfortabel voelt.

Niet van het gas af

Als je halverwege de bocht merkt dat je je gas loslaat, dan was je snelheid dus te hoog (overigens is je gas loslaten niet de manier om je snelheid te verlagen in een bocht; het is een automatische reactie die vaak voorkomt als het harder gaat dan je gevoel plezierig vindt).

Als je merkt dat het niet lekker gaat, dat je de juiste lijn niet kan vinden, dat je onwillekeurig fouten maakt als het gas loslaten, dan is dat dus een teken dat je bochten langzamer in moet duiken.

Niet het stuur vastgrijpen

Andere tekenen dat je harder gaat dan de snelheid die voor jou de juiste snelheid is, is als je merkt dat je je stuur veel te stevig vastgrijpt (je stuur moet altijd losjes vastgehouden worden, de motor moet zelf kleine stuurcorrecties kunnen uitvoeren), of als je je helemaal op één punt gaat fixeren (dat paaltje of die boom die daar zo middenin die bocht staan).
NEMO
Veteran
Veteran

BerichtOnderwerp: Re: Hoe ga ik lekker door de bocht???   wo 02 jun 2010, 17:46

Soms moet je remmen

Je moet natuurlijk altijd met de juiste snelheid een bocht aansnijden, maar stel dat dat niet helemaal is gelukt en je naar je gevoel toch te hard gaat.

Of je komt een trekker tegen die in de bocht de weg op rijdt, wat dan?

Probeer in ieder geval altijd in gedachte te houden dat het niet een kwestie is van je gas loslaten, wat op de één of andere manier heel gemakkelijk gebeurt.

Achterrem erbij

Wanneer je gewoon een klein beetje te hard gaat naar je gevoel kun je simpel de achterrem erbij pakken. Niet keihard op trappen natuurlijk, maar gewoon een beetje erbij pakken. De motor zal daardoor eerder nog extra de bocht insturen dan overeind komen, dus het is geen enkel probleem voor je bochtenlijn.
Hard remmen, voorrem en koppeling

Maar soms moet je echt REMMEN. Soms steekt er een kind over, of verschijnt er een trekker van achter een heg. Dan heb je niet veel aan die achterrem.

In zo'n geval trek je je koppeling in, en rem je met je voorrem.

Voorzichtig remmen, en ondertussen blijven sturen, want de motor wil nu overeind komen.

Je kunt op die manier behoorlijk snel stilstaan, *in* de bocht.
mzungaa
Senior member
Senior member

Aantal berichten : 567
Leeftijd : 56

BerichtOnderwerp: Re: Hoe ga ik lekker door de bocht???   wo 02 jun 2010, 19:44

whorship fischie
varadoremi
Member
Member

Aantal berichten : 238

BerichtOnderwerp: Re: Hoe ga ik lekker door de bocht???   di 08 jun 2010, 22:37

Alhoewel ik redelijk nieuw ben op dit forum, heb ik toch bijna alle rubrieken doorgenomen.
En ik moet toegeven, beste Captain, dat bij deze, uw bijdrage van mij de 'Gouden Palm' krijgt voor het meest verhelderende, fris geschreven item dat ik tot nu toe heb gelezen.
Ofwel ben je een instructeur dan wel een journalist. Alleszins iemand die perfect weet hoe hij zijn lezer moet boeien met zinnige informatie geschreven in klare taal.
Alleen spijtig dat ik het filmpje/ de foto niet kan vinden.
CV
Vintage
Vintage

Aantal berichten : 4468

BerichtOnderwerp: Re: Hoe ga ik lekker door de bocht???   wo 09 jun 2010, 20:13

ronnyr
Senior member
Senior member

Aantal berichten : 704
Leeftijd : 45

BerichtOnderwerp: Re: Hoe ga ik lekker door de bocht???   wo 09 jun 2010, 20:20

I\'m with stupid
varadoremi
Member
Member

Aantal berichten : 238

BerichtOnderwerp: Re: Hoe ga ik lekker door de bocht???   vr 11 jun 2010, 14:01

Verhelderend.
Ziet er makkelijk uit. Tot.......het zover is
Gesponsorde inhoud

BerichtOnderwerp: Re: Hoe ga ik lekker door de bocht???   

Hoe ga ik lekker door de bocht???
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
:.. www.TriumphVlaanderen.be ..: :: Extra :: Rijtechniek :: Sport-
Ga naar: