:.. www.TriumphVlaanderen.be ..:
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.


Forum voor Triumph motoren
 
FacebookIndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen
Welkom op Triumph Vlaanderen Forum

 

 Even goede vrienden

Ga naar beneden 
4 plaatsers
AuteurBericht
Louie
Veteran
Veteran
Louie


Aantal berichten : 2200
Leeftijd : 65
Woonplaats : Kalmthout

Even goede vrienden Empty
BerichtOnderwerp: Even goede vrienden   Even goede vrienden Icon_minitimema 13 dec 2010, 23:36

Bij alle geweld wil ik het waarom begrijpen. Met alle geweld probeer ik en heb ik geprobeerd het te begrijpen! Mensen die anderen naar het leven staan en op een mooie dag afspreken om met elkaar een paar dagen in vrede te leven. Bijzonder én vreemd. Elkaars maatjes doden en dan twee dagen samen kerstdagen vieren met een glaasje wijn en een sigaretje erbij.

Zoals bij ‘Het wonder van Niemandsland.’ Soldaten in de Eerste Wereldoorlog wensen hun tegenstanders prettige feestdagen en laten elkaar foto’s van hun gezinnetje zien. Om dan na het drinken, roken en de laatste groet, terug naar de beginstelling te lopen en verder te gaan met het aan hun bajonet rijgen van die tegenstanders. Ik kon daar toen als klein manneke niet met mijn petje bij en eigenlijk nu nog steeds niet.

Ik heb eens iets gelezen over het ‘Stockholmsyndroom.’ Misschien niet echt te vergelijken met een tijdelijke wapenstilstand tijdens een oorlog maar toch op zijn minst merkwaardig. Gegijzelde personen die sympathie en respect krijgen voor hun gijzelnemers. Zelfs nadat die gijzelnemers andere gegijzelden hadden gedood. Het verhaal van Patricia Hearst en haar gijzelnemers bij een bankoveral is daardoor erg bekend geworden. Bij de treinkapingen door Molukse jongeren in Nederland zijn er ook gevallen van het ‘Stockholmsyndroom’ bekend.

In de gevangenis liep ik tien jaar tussen de boeven rond. Criminelen die mensen beroofd of vermoord hadden. Wanneer ik een geweldadige gedetineerde betrap op het in bezit hebben van verdovende middelen ben ik de volgende op zijn lijstje. De man die in koelen bloede mensen had vermoord verbied ik om bij de laatste ronde naar een andere etage te lopen voor een boekje te ruilen met een andere gedetineerde. Boos roept hij naar me dat hij mijn huis, mijn bed en mij weet te wonen. Wanneer een beruchte messentrekker niet mag telefoneren omdat zijn oma al vier keer was gestorven die week zal mijn volledige familie wel eens hele donkere en nare feestdagen gaan meemaken.
Bij de wekelijkse fitnessmiddag, samen met een Joegoslavische huurmoordenaar, duwen we om en om de stang met gewichten omhoog. Bij elke volgende beurt bankdrukken doen we er een schijfje van vijf bij. Totdat we elkaar bij de laatste herhalingen bij de laatste centimeters moeten helpen om de gewichten omhoog te duwen. Ik heb bij mijn gestreepte en geblokte trainingsmaatje al eens drugs gevonden en heb hem al eens teruggefloten bij de laatste ronde.
Bij mijn laatste herhaling liggend op mijn rug zou ik het zonder zijn hulp niet redden. Geconcentreerd staat de gespierde Joegoslaaf achter me. Zijn armen boven me. Hij drukt de stang voorzichtig mee omhoog zodat de zware gewichten veilig boven me op de steunen van de halterbank terechtkomen.
‘Paran dobro prijatelj!’
Terug naar boven Ga naar beneden
piere
Member
Member
piere


Aantal berichten : 137

Even goede vrienden Empty
BerichtOnderwerp: Re: Even goede vrienden   Even goede vrienden Icon_minitimedi 14 dec 2010, 00:25

Mooi verhaal Louie, respect. Ik heb zelf ook enige jaren in een gevangenis voor gemeenschaps ongechikte (agresieve gekken dus) langgestaften gewerkt, oa zaten daar een paar van de door jou genoemde Molukse treinkapers, weet dus een beetje wat je voelt en heb mezelf dit ook wel eens afgevraagd. Maar kan er ook geen antwoord op geven.
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




Even goede vrienden Empty
BerichtOnderwerp: Re: Even goede vrienden   Even goede vrienden Icon_minitimedi 14 dec 2010, 18:30

Mooi geschreven en volledig naar waarheid.
Voor mijn werk bevind ik me ook in zulke situatie's en soms heel soms vergeet je wel eens wie ze zijn en wat ze gedaan hebben en wat ze nog zouden kunnen doen.
Je kan ook niet de hele dag met angst rondlopen want dan heb je geen leven meer.
Soms is vertrouwen en respect geven er ook krijgen maar toch ............

groetjes de Jef
Terug naar boven Ga naar beneden
Louie
Veteran
Veteran
Louie


Aantal berichten : 2200
Leeftijd : 65
Woonplaats : Kalmthout

Even goede vrienden Empty
BerichtOnderwerp: Re: Even goede vrienden   Even goede vrienden Icon_minitimedi 14 dec 2010, 20:34

Ha! prachtige reacties van mensen die het kennen.....merci!
Terug naar boven Ga naar beneden
pluche
Vintage
Vintage
pluche


Aantal berichten : 2667
Leeftijd : 60

Even goede vrienden Empty
BerichtOnderwerp: Re: Even goede vrienden   Even goede vrienden Icon_minitimedi 14 dec 2010, 23:45

Vele mensen hebben "twee kanten"...en soms is het moeilijk te begrijpen dat er in één en dezelfde persoon zowel "een goede vriend" als "een gewelddadig individu" kan zitten.
Terug naar boven Ga naar beneden
KEVER
Senior member
Senior member
KEVER


Aantal berichten : 563
Leeftijd : 59
Woonplaats : Mere (Erpe-Mere)

Even goede vrienden Empty
BerichtOnderwerp: Re: Even goede vrienden   Even goede vrienden Icon_minitimewo 15 dec 2010, 00:31

'k Ga er regelmatig Highland Games geven . Je mag er niet aan denken wat ze met die hamers , gewichten enz kunnen aanrichten . Je de baas houden is de boodschap zeker ?
Terug naar boven Ga naar beneden
Gesponsorde inhoud





Even goede vrienden Empty
BerichtOnderwerp: Re: Even goede vrienden   Even goede vrienden Icon_minitime

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Even goede vrienden
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
:.. www.TriumphVlaanderen.be ..: :: Extra :: Kruip in je pen-
Ga naar: