Forum voor Triumph motoren

FacebookIndexKalenderFAQRegistrerenInloggen
Welkom op Triumph Vlaanderen Forum

Deel | 

Basecamp cursus in Ternat

Go down 
Ga naar pagina : 1, 2  Volgende
AuteurBericht
Bulldog
Veteran
Veteran

Aantal berichten : 1543
Leeftijd : 53

BerichtOnderwerp: Basecamp cursus in Ternat   di 25 aug 2015, 10:08

Ik ga vanavond naar Ternat om een cursusje basecamp te volgen, kostprijs is 40€ en er waren daarnet nog 2 plaatsen open...

Gewoon ter info hoor. Heb er verder niks mee te maken.
Heb bij die organisatie ook al eens een cursus 'fiscaliteit motor' gevolgd.

KLIK LINK
Terug naar boven Go down
FrankC
Senior member
Senior member

Aantal berichten : 888
Leeftijd : 57

BerichtOnderwerp: Re: Basecamp cursus in Ternat   wo 26 aug 2015, 11:12

en ? veel opgestoken ? Was het wat je ervan verwachte ?
Terug naar boven Go down
http://www.bloggen.be/knarfinsjina/
Bulldog
Veteran
Veteran

BerichtOnderwerp: Re: Basecamp cursus in Ternat   wo 26 aug 2015, 12:07

Ja...had niks maar dan ook niks voeling met basecamp en nu kan ik wat beginnen oefenen op waypoints invoegen, harde en zachte wp's , routes in stukken delen, rusttijden invoegen, knippen en plakken...
In mapsource vond ik meer dan mijn weg.

Ik blijf Garmin nog steeds verfoeien, er waren verschillende mensen aanwezig die hun deel van garmin-problemen al wel tegengekomen waren.
Denk dat ik de koploper wel was met drie 660en op 6 jaar tijd.... Sad

Normaal komt er binnenkort wel een explorer xc rijder uit sint niklaas piepen, die had nog geen weet van het forum.
Terug naar boven Go down
FrankC
Senior member
Senior member

Aantal berichten : 888
Leeftijd : 57

BerichtOnderwerp: Re: Basecamp cursus in Ternat   wo 26 aug 2015, 12:25

al eens aan tripy gedacht ?
Terug naar boven Go down
http://www.bloggen.be/knarfinsjina/
mrbullmastiff
Veteran
Veteran

Aantal berichten : 1568
Leeftijd : 54

BerichtOnderwerp: Re: Basecamp cursus in Ternat   wo 26 aug 2015, 14:45

Ik heb eigenlijk nog nooit problemen gehad met basecamp. Het is een kwestie van een beetje tijd in steken om er goed mee te leren werken.
Terug naar boven Go down
http://www.mobrie.nl
ivob
Veteran
Veteran

Aantal berichten : 1220

BerichtOnderwerp: Re: Basecamp cursus in Ternat   wo 26 aug 2015, 14:48

Citaat :
al eens aan tripy gedacht ?
Ja heel heel kortstondig Very Happy (toen ik de prijs zag was de goesting al bijna over en toen ik er een paar uur mee rondgereden had helemaal).

Een grote lompe doos die bijna dubbel zoveel kost als een doorsnee Zumo.
Op de laatste Triumph Adventure Day kon je er een dagje mee rond tuffen. Mooi in theorie maar je rijdt er wel regelmatig gewoon mee verloren (op een bepaald moment moest de voorrijder zelfs tf assistentie inroepen omdat niemand (terwijl alles voorgeladen en ingesteld was door de organisatie!) nog begreep waar dat ding ons eigenlijk heen wou. Goed voor nostalgische zielen die zweren bij "bolleke pijl" rijden. Ik kijk liever rond dan de hele tijd op dat scherm te zitten turen.

De Garmins hebben hun eigenaardigheden (zoals iedere GPS trouwens die meer kan dan van A naar B de weg wijzen) maar je kan er tenminste terecht op een forum (https://forum.gps.nl/) met al je vragen en problemen en er bestaan Tig instructievideo's (meestal gratis te vinden op youtube) die alles helder uitleggen (vb. http://www.mrgps.nl) of een volledige cursus waar je je niet voor moet verplaatsen en nog minder kosten dan een cursus van Waypoint (vb. http://www.mrgps.nl/motor/basecamp/). In het geval je er echt niet aan uit kan. Surprised

In de beginfase ook duchtig gevloekt op BC. Maar dat kwam gewoon omdat ik vastgeroest zat in het MS patroon en omdat ik waarschijnlijk al vergeten was hoe ik jaren ervoor ook op MS heb zitten vloeken. Very Happy
Terug naar boven Go down
mrbullmastiff
Veteran
Veteran

Aantal berichten : 1568
Leeftijd : 54

BerichtOnderwerp: Re: Basecamp cursus in Ternat   wo 26 aug 2015, 14:55

Volledig eens met bovenstaande. 
Ik denk dat er hier op het forum ook diverse leden zijn die vragen kunnen beantwoorden en willen helpen waar nodig.
Terug naar boven Go down
http://www.mobrie.nl
Jokke
Vintage
Vintage

Aantal berichten : 4506
Leeftijd : 46

BerichtOnderwerp: Re: Basecamp cursus in Ternat   wo 26 aug 2015, 16:30

Tripy II is niet meer enkel bolleke-pijl.Dit enkel ter vervollediging want voor de rest is 't idd overprijsde rommel.En dan heb je nog niet vermeld hoe traag de software is.Er zijn er die klagen over de traagheid van basecamp,laat ze 5 minuten met roadtracer werken en die richten een schrijn op voor basecamp!

Aan de andere kant,ik ben er 1 keer mee op reis geweest en ik ben toch teruggeraakt Smile
Terug naar boven Go down
ivob
Veteran
Veteran

BerichtOnderwerp: Re: Basecamp cursus in Ternat   wo 26 aug 2015, 17:58

Idd het is meer, een  rudimentaire zwart-wit GPS Very Happy
Maar om het ding verkocht te krijgen zetten ze dat bolleke/pijl wel dik in de verf en dat je dan offroad overal kan rijden.
1. Eigenlijk heeft een Zumo ook een bolleke/pijl. Gewoon de richtingaanwijzer links boven die ook aftelt waar en wanneer je moet afdraaien. Het wordt alleen niet de hemel ingeprezen als "het van het" maar gezien als een standaard future.    
2. Vanaf de Z 3x0 serie is het na een software update ook geen enkel probleem om offroad te rijden gezien je een track kan opladen, die track gewoon op je scherm kan tonen als back up (onafhankelijk van welke kaart) en ook heel duidelijk als een (niet veranderende) route kan tonen op je scherm, met aanwijzingen. 
3. Wil je meer uit je Tripy halen moet je ook een rits extra's betalen zoals kaarten en software.

En wat het voordeel is van een gps zonder kabels op een moto? Vind het juist een voordeel dat je hem aan de batterij kan koppelen en laden.
Citaat :

Aan de andere kant,ik ben er 1 keer mee op reis geweest en ik ben toch teruggeraakt

Op de weg is het ook niet zo'n probleem. Maar probeer in een bos maar eens een bolleke pijl te volgen in de trant van "over 20 meter naar links" en dan sta je voor 3 wegen die naar links gaan. Na een paar keer heb je het dan wel gehad Very Happy

Nu, het zal voor sommigen wel zijn voordelen hebben maar voor die prijs mochten ze een volledige laptop op je stuur monteren met een perfecte werking en tig mogelijkheden Very Happy Een volledige kampeerset voor 2 personen vervoerbaar op 1 motor kostte minder  ô
Terug naar boven Go down
Tony The Triumph Tiger
Vintage
Vintage

Aantal berichten : 3072
Leeftijd : 55

BerichtOnderwerp: Re: Basecamp cursus in Ternat   wo 26 aug 2015, 18:23

Ik heb een TomTom en ik blijf bij m'n TomTom, in juli twee weken naar Schotland geweest TomTom en Michelin Schotland kaart meegenomen NOOIT problemen gehad ... op de (twaalf) regenachtige avonden en de drie droge avonden m'n rit voor de dag erop voorbereid/opgeslagen ... nooit problemen gehad zo lang ik een TomTom heb ... kan ik van m'n Garmin niet zeggen.
Ik heb een Garmin gehad, wat zeg ik ik heb deze nog ligt in m'n kast en deze komt er niet meer uit ... onding ... oh ja de Garmin komt misschien uit m'n kast als de TomTom het mocht laten afweten ... nooit dus.

TTTT
Terug naar boven Go down
Jokke
Vintage
Vintage

Aantal berichten : 4506
Leeftijd : 46

BerichtOnderwerp: Re: Basecamp cursus in Ternat   wo 26 aug 2015, 18:45

Citaat :
Maar probeer in een bos maar eens een bolleke pijl te volgen in de trant van "over 20 meter naar links" en dan sta je voor 3 wegen die naar links gaan

been there,done that angry threw away the t-shirt

Op de weg gaat het,ja,al moet je er ook mee leren werken (juiste zoomafstand zoeken vooral).Maar ik had in duitsland eens een knooppunt van een 6-tal wegen,daar waren 2 parallel lopende wegen bij,de ene ietske naast en een meterke boven de andere.Ik moest die hoge hebben maar dat kon ik met geen mogelijkheid uitmaken op dat scherm hoor.Bolleke-pijl was zo mogelijk nog hopelozer.
Heb daar een tijdje toerkes gemaakt eer ik het doorhad Laughing

maar alléé,'t is hier geen tripy topic Cool
Terug naar boven Go down
ivob
Veteran
Veteran

BerichtOnderwerp: Re: Basecamp cursus in Ternat   wo 26 aug 2015, 21:08

En al zeker geen TomTom topic. Very Happy Very Happy Very Happy
Mijn eerste Rider gratis bij de Bonneville. Een vergiftigd geschenk. Of hij goed werkte weet ik niet want als de zon scheen zag je geen knijt op dat ding. Ligt ook nog ergens in de kast  Smile

Nu ja ieder zijn ding, smaken verschillen. Ik gebruik de Zumo 340 soms zelfs op de fiets. Nooit veel problemen mee gehad.
Ah ja, het ging over basecamp.  Embarassed
Het enige grote minpunt daaraan (vind ik) is de zoekfunctie (die in MS idd veel beter was). Maar dat los ik gewoon op door een adres/locatie in Google te zoeken (niets simpeler dan dat) in de coördinaten uit de URL dan gewoon in BC te plakken en opgelost.
Alhoewel dat is er ook al op vooruit gegaan. Zoeken op postcode en adres (ctrl-alt-A) lukt meestal wel.

Gratis cursus hierover (donaties mogen op mijn rekeningnummer Very Happy )
https://www.youtube.com/watch?v=_d1KDmuAiH0&feature=youtu.be
https://www.youtube.com/watch?v=0RZbY7Q66xY&feature=youtu.be
Terug naar boven Go down
Bulldog
Veteran
Veteran

BerichtOnderwerp: Re: Basecamp cursus in Ternat   do 27 aug 2015, 11:55

Ah...de zoekfunctie in basecamp...die is (volgens mij)veel beter dan bij  MS...

Tijdens de les had 3/4 perfecte zoekmogelijkheden, een paar niet, waaronder ikke(wel eerlijkheidshalve aan toevoegen dat ik een notebook bij had met een paar uur oude windows erop en een basecamp die nog verser was).
De truuk was gewoon je zumo eraan hangen, snel even de kaart van basecamp verversen via de zumo en ....zoeken werd een fluitje van een cent.
Probleem  bij BC is dat je je kaarten op al je pc's gelijk moet houden anders kom je hopeloos in de problemen wanneer je verandert van pc. Ook je instellingen moeten krak dezelfde zijn op al je toestellen of het gaat verkeerd. De lesgever gaf dan ook de raad om met een route die je deelt altijd je instellingen mee te geven, anders ga je sowieso het bos in.
Terug naar boven Go down
ivob
Veteran
Veteran

BerichtOnderwerp: Re: Basecamp cursus in Ternat   do 27 aug 2015, 13:29

Citaat :
De truuk was gewoon je zumo eraan hangen, snel even de kaart van basecamp verversen via de zumo en ....zoeken werd een fluitje van een cent.

? Basecamp heeft niet eens een kaart. Dat is gewoon een tool om te communiceren tussen je pc en gps. De 'truuk' is wel om de kaarten in Basecamp en op je Zumo gelijktijdig te updaten. Verschillende kaarten in je gps en op je pc leiden idd tot problemen bij overdracht van een route.
Maar dat heeft niets te maken met de zoekfunctie. BC zoekt naargelang de kaart die aangevinkt staat. En CN heeft te beste basis om te zoeken (in BC). Best ook de kaart rechtstreeks in BC plaatsen ipv te zoeken via je gps (Zumo). Dat laatste gaat tergend traag.  

Het voordeel van Google is dat wat je ook intikt in het zoekveld, je krijgt onmiddellijk een antwoord (en meestal nog het juiste ook).
In BC (via CN) moet je een geijkte geordende procedure volgen of hij vindt veel te veel (zonder hetgeen je zoekt) of hij vind niks.
Dat komt omdat de zoekfunctie (of eigenlijk de achterliggende query) slecht ontworpen is. Veel verbetert na tig updates (in het begin vond BC gewoon niets) en vooral via postcode maar nog steeds niet wat het moet zijn. Via updates krijg je software die van in het begin slecht ontworpen is nu eenmaal nooit meer 100%.  

Citaat :
De lesgever gaf dan ook de raad om met een route die je deelt altijd je instellingen mee te geven, anders ga je sowieso het bos in.

Wat in de praktijk niet altijd mogelijk is. De instelmogelijkheden tussen BC en je GPS zijn al niet gelijk. En ieder GPS-type heeft dan nog eens andere instelmogelijkheden die op een andere manier ingrijpen op de resulterende route. Een route delen met verschillende rijders (zeker in groep) doe je dan ook best met een track (alleen de lagere gps'en genre Z2x0 kunnen nog niet met een track werken). De track is onafhankelijk van de geselecteerde kaart en het gebruikte toestel en is dus voor iedereen gelijk. Heb je moeite met de dunne tracklijn kan je (afhankelijk van je type gps) de tracklijn aanpassen door de typefile in je toestel aan te passen of gewoon in je toestel je track (spoor) te converteren naar een niet herberekende route A-B. Dan heb je het voordeel van een track (ongewijzigd ongeacht te omstandigheden) en de voordeel van een route (dikke paarse lijn met routeaanwijzingen). Zo kan je ook een route maken op de ene kaart (vb CN) en ze via de track converteren naar een route met als achtergrond een andere kaart op je gps (vb Onroute motorkaart). Ook omgekeerd is handig gezien bij gebruik van OMK het venstertje max. snelheid niet werkt (info haalt ie alleen uit CN) kan je de gewenste kronkelroute in OMK maken, via track overzetten naar een A-B route en dan CN activeren om je max. snelheid (met overschrijding) in beeld te houden.

Vind ik nu net zo 'leuk' aan Garmin. Duurt even voor je mee bent maar legio mogelijkheden om het een en ander te combineren/omzeilen (als je het vindt Surprised )

Denk er ook aan dat BCversie in Windows en Macversie ook nogal eens willen verschillen. Wat in de ene geen probleem geeft kan wel in de andere versie problemen geven en vise versa.
En om het helemaal makkelijk te maken is er soms ook nog een verschil in resultaat tussen de NT versie van CN en de NTU versie.
Terug naar boven Go down
marnixvy
Veteran
Veteran

Aantal berichten : 1475
Leeftijd : 62

BerichtOnderwerp: Re: Basecamp cursus in Ternat   do 27 aug 2015, 13:56

Weg met die rommel.
Terug naar boven Go down
ivob
Veteran
Veteran

BerichtOnderwerp: Re: Basecamp cursus in Ternat   do 27 aug 2015, 14:37

Ok, ben al weg. Toch bedankt voor de bijdrage.
Terug naar boven Go down
marnixvy
Veteran
Veteran

BerichtOnderwerp: Re: Basecamp cursus in Ternat   do 27 aug 2015, 14:52

Is niet op U bedoeld maar op Garmin. Wink
Terug naar boven Go down
ivob
Veteran
Veteran

BerichtOnderwerp: Re: Basecamp cursus in Ternat   do 27 aug 2015, 15:52

Ja dat had ik ook wel door Very Happy .
Maar uit een zin "Weg met die rommel" leer je wel niks.
Persoonlijke ervaring? Met welk model? Iets beters gevonden? Alle Gps'n van Garmin slecht en/of alleen de interfacetool? Werk je liever met alleen papier en dus geen ervaring nodig met gps? ...
Terug naar boven Go down
marnixvy
Veteran
Veteran

BerichtOnderwerp: Re: Basecamp cursus in Ternat   do 27 aug 2015, 17:27

Ik heb ooit een opleiding gekregen om Garmin te gebruiken in de luchtvaart maar dat is een flop geworden wegens veel te complex, wij gebruikten see You (niet bruikbaar op de weg)
Deze Garmin toestellen zijn niet doorontwikkeld door de ontwerper, dat moet de gebruiker maar doen, zie de honderden mini bestandjes.
Je kan toch niet verwachten of er van uitgaan, dat iedere gebruiker een master degree heeft om deze rotdingen te gebruiken? Opleidingen volgen en er dan nog niks deftig kunnen mee doen is toch geen optie ?
Ik ken niemand die er vlot mee kan omgaan, altijd maar van probleem naar probleem sukkelen.
Stel U voor, U koopt een auto/motor en je moet eerst een reeks cursussen volgen om het motormanagement iedere rit aan gang te krijgen en dan onderweg nog enkele problemen oplossen, wat denk je, het spul zou rap terug bij de dealer belanden en processen zouden algauw volgen.
Bij aankoop van een eindgebruikerstoestel, wasmachien, tv, koffiezet, wekker, zoekt iedereen een degelijk en eenvoudig te bedienen toestel dat doorontwikkeld is door de constructeur, wat niet kan gezegt worden van een Garmin.
Het zal wel aan mij liggen, ben niet zo hoog geschoold.
Terug naar boven Go down
ggfh
Vintage
Vintage

Aantal berichten : 5455
Leeftijd : 48

BerichtOnderwerp: Re: Basecamp cursus in Ternat   do 27 aug 2015, 18:15

Ze moeten gewoon met een 'Lite' versie komen.

Paar punten aanklikken waarlangs je wil rijden. En dan komt er een deftige route uit.

Ik heb persoonlijk al die 'avontuur' bullshit niet nodig.

Wil je avontuur, dan gebruik je toch geen GPS. Tenzij om naar de start ervan te rijen.
Terug naar boven Go down
ivob
Veteran
Veteran

BerichtOnderwerp: Re: Basecamp cursus in Ternat   do 27 aug 2015, 18:27

SeeYou is een grondtool maar als je de in-flight navigatietool SeeYou Mobile van NavITer bedoelt, dat is specifiek ontwikkeld voor zweefvliegtuigen en gliders. In de gemotoriseerde luchtvaart is Garmin wel een standaard (en ook in de zeevaart wat hun corebusiness was/is).
Mijn Garmin outdoor toestellen waren in 2006 al voorzien van een glijhoek berekeningstool en perfect bruikbaar in de lucht.
Maar om ervaring met een device voor zweefvliegtuigen als basis te gaan gebruiken om een hele lijn toestellen als 'rommel' te bestemplen, tja.
Ik (en ik dal wel de enige zijn dan) ga sinds 2006 vlot om met verscheidene Garmins (Streetpilot III, 60CSx, Oregon 300, Oregon 450, Zumo 340, Zumo 350,...).
Ze zijn idd niet perfect. Maar outdoor is er spijtig genoeg weinig valabele concurrentie. En in de luchtvaart vind je ze ook overal. Als het draagbaar moet zijn is de D2 is zelfs een leuke feature.
Terug naar boven Go down
ivob
Veteran
Veteran

BerichtOnderwerp: Re: Basecamp cursus in Ternat   do 27 aug 2015, 18:31

Idd al die ballast is niet nodig voor wie zelf zijn pan kan/wil trekken.
Maar het is juist andersom. Al die 'overbodige' gadgets zijn er juist omdat de doorsnee consument gesneden boterhammen op zijn bord wil. En dan heb je na de ontwikkeling natuurlijk het probleem dat de ene alleen choco wil, de andere salami en nog eentje alleen siroop.
Idd, ik zou eigenlijk ook alleen droge boterhammen willen en mijn beleg zelf maken. Very Happy
Maar het is wat het is.
Wat je vraagt is idd helemaal niet moeilijk. Maar het probleem is dat de ene van dat ene punt naar dat andere wil via een snelle route, de andere via de kortste route, weer een andere via een toeristische route, de volgende via een bochtige route en dat allemaal in één en hetzelfde toestel tegen de beste prijs. En dan krijg je natuurlijk conflicten.
Terug naar boven Go down
ivob
Veteran
Veteran

BerichtOnderwerp: Re: Basecamp cursus in Ternat   do 27 aug 2015, 18:37

Nu ik werk niet bij Garmin noch heb ik er aandelen. Very Happy 
Zo vlug iemand een tip heeft voor een outdoor toestel dat het tegen dezelfde prijs beter kan schakel ik over. Maar de Tripy hoort daar voor mij al zeker niet bij. En de TomTom ook niet.
De laatsten zijn na hun vorige kleunen op de goede weg maar voorbijsteken hebben ze nog niet gedaan.
Terug naar boven Go down
davince
Senior member
Senior member

Aantal berichten : 696

BerichtOnderwerp: Re: Basecamp cursus in Ternat   do 27 aug 2015, 20:10

Beide merken zijn voor verbetering vatbaar, zeker naar gebruiksgemak toe als je een route wil uitzetten op de computer. Je moet gewoon de best beschikbare tool gebruiken voor jouw toepassing. 

Ikzelf gebruik een tomtom met live traffic in de auto omdat dat de betere auto-gps is als tijd en gebruiksgemak er toe doen. De geintegreerde rommel van volkswagen krijgen ze me in de toekomst niet meer verkocht. Dat was pas een verloren investering.
Voor op de fiets, wandelen en occasioneel op de moto gebruik ik een kleine garmin oregon 600 omdat die meer vrijheid biedt en je kaarten en gebruikersprofielen kan laden naar gelang je activiteit.

Voor mij wert dat perfect. Maar those are just my 2 cents: iemand anders is er vast minder blij mee.
Terug naar boven Go down
lukke
Senior member
Senior member

Aantal berichten : 828
Leeftijd : 59

BerichtOnderwerp: Re: Basecamp cursus in Ternat   do 27 aug 2015, 22:58

Ik heb geen problemen met mijn Garmin, en heb daar al veel ritten mee uitgestippeld, maar heb wel al wat uren geïnvesteerd om een en ander uit te zoeken op allerhande forums. 

Bovendien heeft het ding (Zumo 220) af en toe een tabula rasa nodig. (Ik laad wel veel routes op en gebruik het toestel dus veel). 

Garmin loopt inderdaad naar mijn mening wat voorop in het peloton.  Maar de dag dat een fabrikant zich aandient met een toestel waarmee je routes kan maken op een veel gebruiksvriendelijkere manier met een betere kaart is het gedaan met spelen. (en hoe snel je van de eerste rij in de klas kan verhuizen naar de laatste moet je maar eens vragen aan enkelen die ook ooit de onbetwiste leiders waren in hun domein Nokia en Blackberry). 

Het feit dat je voor een consumenten toestel zoveel inspanning moet doen om te begrijpen hoe je het toestel het best kan bedienen of gebruiken toont voor mij aan dat er nog werk aan de winkel is (als je op de forums ziet waar gebruikers mee worstelen ,.... dat zijn vele draadjes.  

Vooral de kaarten die ze gebruiken zijn een aanfluiting van wat een koploper in zijn marktsegment hoort te bieden (er zijn er velen die een rit uitstippen met een papieren Michelin kaart naast zich). Alsof je een Excel rekenblad maar ten volle kan gebruiken als je alles voorbereid op een rekenmachine of ....een telraam affraid ). 

Een machine, SW en kaart pakket (CN) aanleveren om routes uit te stippelen met dergelijke ondermaats kaartconcept ... dat begrijp ik echt niet.  

Maar nogmaals, voorlopig dient zich naar mijn mening niets beter aan. Hoog tijd voor wat animo in dat wereldje.
Terug naar boven Go down
Gesponsorde inhoud

BerichtOnderwerp: Re: Basecamp cursus in Ternat   

Terug naar boven Go down

Basecamp cursus in Ternat
Terug naar boven 
Pagina 1 van 2Ga naar pagina : 1, 2  Volgende

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
:.. www.TriumphVlaanderen.be ..: :: Meetings & Evenementen :: Meetings-
Ga naar: