:.. www.TriumphVlaanderen.be ..:
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.


Forum voor Triumph motoren
 
FacebookIndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen
Welkom op Triumph Vlaanderen Forum

 

 iedereen moet het zien...

Ga naar beneden 
+4
dbcompetition
Jokke
thunderbird mania
pluche
8 plaatsers
AuteurBericht
pluche
Vintage
Vintage
pluche


Aantal berichten : 2667
Leeftijd : 60

iedereen moet het zien... Empty
BerichtOnderwerp: iedereen moet het zien...   iedereen moet het zien... Icon_minitimeza 28 jul 2012, 23:40

"Iedereen moet het zien"..dat was wat ik steeds dacht toen ik in normandie rondliep. Oorlog is slecht en niemand wint maar iedereen verliest. Ik zou willen dat iedereen er zo met zijn gezicht op gedrukt wordt zodat zoiets nooit meer kan gebeuren.
Eender aan welke kant van het front ge staat, er zijn alleen maar verliezers. Iedereen heeft "de verhalen" al gehoord van WO II maar het is een ver van mijn bed show. Tot ge voor de feiten staat, de foto's, filmen en ontelbare graven. Al deze duizenden meestal jongeren....achttien jarige die normaal pas aan het leven beginnen hebben elkaar het leven moeten ontnemen. Het verhaal van de twee veertien jarige duitse jongens die op oorlogspad werden gestuurd, twee kinderen die uit angst terug zijn gaan lopen en in de vijandige linie van de amerikanen terecht kwamen. Zij hadden even het geluk dat ze zo jong waren en terug op de trein richting duitsland werden gezet om dan achteraf daar.....in een concentratie kamp te sterven van honger.
één uur, één dag, één week, vier jaar....een hele generatie jonge mannen uitgeroeid, en ontelbare moeders, vaders, zussen, broers, grootouders, echtgenoten, wezen en vrienden die hun dierbaarste verloren zijn.
Ik heb geen woorden voor de massale graven, laat staan de nog meerdere aantallen dat ge zelfs op geen één veld begraven krijgt.
Het was hard maar goed om met mijn kinderen te delen, hoe raar dat ook klinkt...Ik zeg "oorlog is slecht", mijn dochter zegt "we moeten er meer over schrijven zodat het niet vergeten wordt", mijn zoon zegt "iemand moet zich inzetten zodat de oorlog stopt".
Zo gaan we er elk op een andere manier met om.
Terug naar boven Ga naar beneden
thunderbird mania
Vintage
Vintage
thunderbird mania


Aantal berichten : 4633
Leeftijd : 56
Woonplaats : waasland

iedereen moet het zien... Empty
BerichtOnderwerp: Re: iedereen moet het zien...   iedereen moet het zien... Icon_minitimezo 29 jul 2012, 19:38

oorlog is er steeds geweest pluche en de laatse is nog niet gestreden .

't zit nu eenmaal in de mens ........overwinnen en heersen .

ik overwin graag bochten ..........soms verlies ik .
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




iedereen moet het zien... Empty
BerichtOnderwerp: Re: iedereen moet het zien...   iedereen moet het zien... Icon_minitimezo 29 jul 2012, 21:35

iedereen moet het zien... 33367
Terug naar boven Ga naar beneden
Jokke
Vintage
Vintage
Jokke


Aantal berichten : 4371
Leeftijd : 52
Woonplaats : Heist op den Berg

iedereen moet het zien... Empty
BerichtOnderwerp: Re: iedereen moet het zien...   iedereen moet het zien... Icon_minitimema 30 jul 2012, 15:48

Aangrijpend,hé pluche.Die eindeloze graven alleen al......

Maar zolang degenen die de oorlog verklaren hem niet zelf moeten uitvechten zal er niet veel veranderen vrees ik.
Terug naar boven Ga naar beneden
dbcompetition
Vintage
Vintage
dbcompetition


Aantal berichten : 4297
Leeftijd : 71
Woonplaats : booischot

iedereen moet het zien... Empty
BerichtOnderwerp: Re: iedereen moet het zien...   iedereen moet het zien... Icon_minitimema 30 jul 2012, 16:11

In Syrie zien ze het weeral allemaal, maar niemand doet er iets aan ...
Terug naar boven Ga naar beneden
Gregory
Member
Member
Gregory


Aantal berichten : 331
Leeftijd : 38
Woonplaats : Halle

iedereen moet het zien... Empty
BerichtOnderwerp: Re: iedereen moet het zien...   iedereen moet het zien... Icon_minitimema 30 jul 2012, 16:50

Elke medaille heeft zo ook haar keerzijde.
De welvarende maatschappij die we allemaal kennen en waar we met z'n allen van genieten heeft enorm veel te danken aan die oorlogen.
Massa's dagelijkse dingen waar we niet meer bij stilstaan vinden hun oorsprong in het oorlogsmilieu. Geneeskunde, technologie, transport, politieke en maatschappelijke vernieuwingen, internationale organisaties, ...: ontelbare dingen die er zijn gekomen of zijn geëvolueerd dankzij oorlog of militair gebruik die ons leven vandaag maken tot wat het is en waar velen niet meer zonder zouden kunnen.

Hetgeen er moest voor worden opgeofferd staat niet in verhouding. Dat is niet goed te praten en is verschikkelijk. Helaas ligt dat in de aard van de mens, en zoals Thunderbird Mania zegt, de laatste is niet gestreden.

Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




iedereen moet het zien... Empty
BerichtOnderwerp: Re: iedereen moet het zien...   iedereen moet het zien... Icon_minitimema 30 jul 2012, 17:01

Ze hebben der toch ferme computerspellekes van gemaakt....

btw...dankzij "Europa" - waar iedereen op kankert - laten de duitser en de fransen en de engelsen mekaar toch zoal een 70-tal jaar gerust.....da mag van mij ne cent kosten....
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




iedereen moet het zien... Empty
BerichtOnderwerp: Re: iedereen moet het zien...   iedereen moet het zien... Icon_minitimema 30 jul 2012, 17:48

iedereen moet het zien... 44646
Terug naar boven Ga naar beneden
lukke
Senior member
Senior member
lukke


Aantal berichten : 835
Leeftijd : 65
Woonplaats : Holsbeek

iedereen moet het zien... Empty
BerichtOnderwerp: Re: iedereen moet het zien...   iedereen moet het zien... Icon_minitimema 30 jul 2012, 19:35

Inderdaad vrede in Europa is een van de grootste verdiensten van de Europese gemeenschap.

Vaak waren in het verleden oorlogen het vermaak van enkelingen gedreven door een zucht naar macht, status en roem. Vaak werden honderdduizenden op een waanzinnige manier de dood ingejaagd om de zogenaamde eer van een koning keizer of zelfs paus hoog te houden. Niet zelden betrof het een persoonlijke ruzie tussen de machtshebbers (de veldtocht van Napoleon in Rusland tegen de Tsaar was er een voorbeeld van met onvoorstelbare menselijke en dierlijke offers).

Vandaag gebeurt het anders en subtieler, maar niet minder waanzinnig. Het zal niet beteren, want in de nabije toekomst zullen het computerspelletjes worden met geleide onbemande tuigen.
Terug naar boven Ga naar beneden
Louie
Veteran
Veteran
Louie


Aantal berichten : 2200
Leeftijd : 65
Woonplaats : Kalmthout

iedereen moet het zien... Empty
BerichtOnderwerp: Re: iedereen moet het zien...   iedereen moet het zien... Icon_minitimema 30 jul 2012, 22:21

Ik reed eens door Ieper op mijn Engels geval. Op elk pleintje daar staat een herdenkingsmonumentje. Daar is zoveel gevochten dat ik het bijna niet kan begrijpen. Pas wanneer ik al die oorlogsbegrafenisplaatsen zie weet ik waarom. Canadese graven, Engelse graven, Franse graven, Duitse graven. Netjes in een rij en allemaal precies dezelfde grafsteen. Dat begrijp ik dan weer wel.


Ik stopte eens bij Cap Griz Nez. De klaprozen maken het gras daar groener. Ik zag Engeland, de witte kliffen van Dover. Het is aan onze kant dat er op elke vierkante meter twee of drie mensen zijn gestorven. Bajonetten maken lelijke wonden. Klaprozen telen wierig op de met bloed doordrenkte aarde. De continenten drijven uit elkaar. Aan de andere kant juist niet.
Terug naar boven Ga naar beneden
anarchy
Triumph sympathisant
anarchy


Aantal berichten : 5703

iedereen moet het zien... Empty
BerichtOnderwerp: Re: iedereen moet het zien...   iedereen moet het zien... Icon_minitimema 30 jul 2012, 22:40

In Flanders fields (lieutenant-kolonel John McCrae, 1872-1918)


In Flanders fields the poppies blow
Between the crosses, row on row
That mark our place; and in the sky
The larks, still bravely singing, fly
Scarce heard amid the guns below.

We are the dead. Short days ago
We lived, felt dawn, saw sunset glow
Loved, and were loved, and now we lie
In Flanders fields.

Take up our quarrel with the foe:
To you from failing hands we throw
The torch; be yours to hold it high.
If ye break faith with us who die
We shall not sleep, though poppies grow
In Flanders fields.
Terug naar boven Ga naar beneden
lukke
Senior member
Senior member
lukke


Aantal berichten : 835
Leeftijd : 65
Woonplaats : Holsbeek

iedereen moet het zien... Empty
BerichtOnderwerp: Re: iedereen moet het zien...   iedereen moet het zien... Icon_minitimema 30 jul 2012, 22:45

Willem Vermandere vertolkte de "Grote oorlog" ook heel mooi:
"altijd iemands vader, altijd iemands kind nu doodstille verlaten"

https://www.youtube.com/watch?v=J6MTbbM0sXY
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




iedereen moet het zien... Empty
BerichtOnderwerp: Re: iedereen moet het zien...   iedereen moet het zien... Icon_minitimedi 31 jul 2012, 09:12

wat is nu on en off topic Question

ik snap der niks van....
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




iedereen moet het zien... Empty
BerichtOnderwerp: Re: iedereen moet het zien...   iedereen moet het zien... Icon_minitimedi 31 jul 2012, 09:44

Ge moet anders eens een tripke naar Verdun doen....daar zijt ge dan ook efkes stil van....

http://www.verdun.nl/dossier%20ossuaire.htm

http://www.wereldoorlog1418.nl/battleverdun/index.htm
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




iedereen moet het zien... Empty
BerichtOnderwerp: Re: iedereen moet het zien...   iedereen moet het zien... Icon_minitimedi 31 jul 2012, 09:50

Pieta's of ww1 .(fotookes met weinig text voor de gehaasten)

http://www.wereldoorlog1418.nl/warmonuments-pietas/index.html
Terug naar boven Ga naar beneden
Gesponsorde inhoud





iedereen moet het zien... Empty
BerichtOnderwerp: Re: iedereen moet het zien...   iedereen moet het zien... Icon_minitime

Terug naar boven Ga naar beneden
 
iedereen moet het zien...
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
:.. www.TriumphVlaanderen.be ..: :: Extra :: Kruip in je pen-
Ga naar: